Een duik in het verleden.

Les 2; Archeoloog spelen.

 

Lesomschrijving; Opgravingen in de zandbak (op school)
Inleiding;
Vertel de leerlingen in een kringgesprek wat een archeoloog is en wat een archeoloog doet. Laat een aantal voorbeelden zien, van wat een archeoloog gevonden kan hebben, bijvoorbeeld een vuursteen of een andere steen.
“Een archeoloog is iemand die opgravingen doet en naar oude dingen zoekt die uit de geschiedenis komen. Hij kan dit doen in weilanden, langs sloten of bij de zee. Als een boer bijvoorbeeld zijn weiland net omgeploegd heeft (er zijn altijd kinderen die weten wat omploegen is en anders harken hierbij gebruiken als voorbeeld) met zijn tractor, komen alle steentjes die in het weiland liggen begraven weer bovenop te liggen. Sommige steentjes werden vroeger gebruikt om vuur mee te maken, zoals vuurstenen. Andere stenen werden gebruikt als mesjes. Archeologen moeten dus altijd goed opletten, goed graven en dan de vondst schoonmaken en pas dan kunnen ze goed zien wat ze gevonden hebben! Vandaag gaan wij dat ook doen!

Kern;
Je neemt de leerlingen mee naar de zandbak op het schoolplein of naar een weiland in de buurt (indien er ouders beschikbaar zijn ter begeleiding).
Indien je gebruik maakt van de zandbak, verstop je allerlei verschillende stenen of takken of andere natuurlijke vondsten in de zandbak. Dit heb je al gedaan voor aanvang van de les.
De leerlingen mogen met schepjes en vegertjes op zoek gaan naar deze vondsten. Probeer in elk geval elk kind iets te laten vinden. Na 10 minuten mogen de leerlingen binnen hun handen wassen, hun vondsten afspoelen en vervolgens komen ze met hun vondsten in de kring.

Afsluiting;
Bespreek met de leerlingen wat ze allemaal gevonden hebben en geef ze de kans om te raden of het een echte vondst is of dat het gewoon afval uit de natuur is. Probeer te bedenken waarvoor de stenen gebruikt kunnen zijn en laat de leerlingen die voordoen indien mogelijk. Maak een tafel in de klas vrij, waar alle vondsten kunnen liggen. Ook leuk voor ouders om te kijken wat hun kinderen hebben gedaan.

Lesdoel(en);
à De leerlingen leren wat een archeoloog is.
à De leerlingen krijgen besef over het gebruik van voorwerpen van vroeger, stenen om mee te snijden.

Lesduur;
Inleiding in de kring; 5 tot 10 minuten
Opgraven en schoonspoelen; 5 tot 15 minuten
Nabespreken in de kring; 15 minuten

Benodigdheden’;
- Zandbak of weiland in de buurt.
- Schepjes en vegertjes
- Wasbak
- Afdroogdoek
- Stenen, takjes en andere natuurlijke voorwerpen om te verstoppen


TIP: Om de vondsten eerst zelf te vinden, kun je gemakkelijk zelf naar een omgeploegd weiland gaan om eens te kijken welke stenen je er kunt vinden. Wellicht dat je ook bij het strand kunt kijken, voor haaientanden of schelpen.

© 2011 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode