Een duik in het verleden.

Les 1; Museumbezoek en steentjes slijpen.

 

Lesomschrijving;
Inleiding;
De leerlingen krijgen een rondleiding in het museum, waarbij een medewerker van het museum verteld over alle bezichtigingen in het museum. Leerlingen krijgen ook de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Kern;
De leerlingen gaan nu zelf een steen bewerken, net zoals ze vroeger deden. Vroeger maakten ze van stenen; messen, schrapers, speren en maalstenen. Allemaal manieren om stenen te kunnen gebruiken in het dagelijks leven. Ze bewerkten de stenen met andere stenen en dat is wat de leerlingen nu ook mogen doen.
Iedereen krijgt een leisteen en een natte slijpsteen. Er zijn een aantal voorbeelden te vinden van vormen die geslepen kunnen worden, zoals een kruis, een hart of een rondje.
De leerlingen moeten zorgen dat de slijpsteen nat blijft en zullen ondervinden dat het moeilijker is dan het lijkt.
Het kost veel geduld en moeite om er daadwerkelijk een figuur in te krijgen. Zo kunnen de leerlingen ondervinden, dat dit vroeger ook geen makkelijke activiteit was. Mensen moesten hard werken om zelf gereedschap te maken.   

Afsluiting;
De leerlingen mogen hun geslepen steentje of indien ze meerdere hebben gemaakt, afwrijven met bijenwas, zodat er een glanslaagje overheen komt.
Ze kunnen er een gaatje in laten boren en er een ketting of armband van maken en mogen deze meenemen naar huis.

Lesdoel(en);
- De leerlingen komen te weten wat de IJstijden ons allemaal gebracht hebben en hoe men vroeger leefde.
- De leerlingen ervaren hoe lastig het is om van steen iets te maken.

Les duur;
Inleiding rondleiding in het museum 15 tot 20 minuten
Kern steentjes bewerken 15 tot 20 minuten
Afsluiting 5 minuten


Benodigdheden (uitgaande van 20 lln);
20 leistenen
20 slijpstenen
2 emmers water
plastic tafelkleden
bijenwas
aanrechtdoekje
schaar
draad

© 2011 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode