Een duik in het verleden.

Les 3; dramaspel jagers en verzamelaars

 

Lesomschrijving; Dramaspel. Verhaal uitbeelden, de jagers en verzamelaars.
Inleiding;
Vertel de leerlingen over de jagers en verzamelaars van vroeger.
“Vroeger waren er nog geen supermarkten en moesten de mensen zelf hun eten zien te vinden in de natuur. De mannen gingen van stenen en hout speren maken, waarmee ze op dieren konden jagen. Ze gingen jagen op herten, vossen en zelfs op tijgers. De vrouwen gingen verzamelen, ze verzamelden vruchten die ze in bomen plukten, groenten die in de grond zaten en ze zochten naar noten. Ze zochten naar alles wat eetbaar was en verzamelden dit. Na het verzamelen en jagen kwam iedereen weer in het kamp, waar ze woonden. Daar werd door de vrouwen gekookt wat zij verzameld hadden en wat de mannen hadden gejaagd.”
We gaan straks een toneelspelletje doen. Ik leeg jullie een verhaal voor over de jagers en verzamelaars en jullie mogen het uitbeelden. Vraag een of meerdere leerlingen of ze iets voor kunnen doen, bijvoorbeeld hoe jagen er uit ziet of hoe je iets uit een boom plukt.  

Kern;
Ga naar het speellokaal of zorg dat alle stoelen aan de kant staan en dat er ruimte is in het klaslokaal.
Regels zijn bijvoorbeeld;
Niet aan elkaar zitten, niet schreeuwen, goed luisteren en als de juf twee keer in haar handen klapt is iedereen stil en zit iedereen op de grond.

Verhaal;
Het is vroeg in de morgen en iedereen GAAPT nog even een keer. De jagers gaan op pad en PAKKEN allemaal hun SPEER. In een lange RIJ gaan ze op pad. Ze SLUIPEN zachtjes door de bosjes, langs takken en langs bomen. Ze moeten OVER een SLOOT heen springen. IEDEREEN haalt de overkant. Ze DUWEN de TAKKEN opzij, om te KIJKEN of ze ook dieren in de buurt zien. Dan staan ze ineens STIL! Ze zijn MUISSTIL! Ze WIJZEN in de VERTE en zien daar een hert. Ze gaan op een RIJ staan en tellen dan zachtjes tot DRIE, bij DRIE gooien ze allemaal hun SPEER richting het hert. RAAK!!! BLIJ doen ze een VREUGDEDANSJE. Ze PAKKEN het HERT bij de POTEN en nemen het mee naar het kamp. Ze LOPEN in een RIJ terug naar het kamp. Eindelijk zijn ze weer thuis. Ze ZETTEN hun SPEER in de hoek en gaan zitten, de klus is geklaard er is een hert gevangen, iedereen roept één keer OLE!

Dan gaan de verzamelaars op pad. Ze PAKKEN hun MANDEN en nemen deze mee onder hun ARM. Ze KIJKEN naar BOVEN en zien in een boom vruchten hangen. Ze KLIMMEN in de BOOM OMHOOG. Als ze boven zijn PLUKKEN ze de VRUCHTEN en gooien ze die in hun mandje die ze beneden hebben laten steen. Ze KLIMMEN voorzichtig weer naar BENEDEN. Dan moeten ze op hun KNIEËN gaan zitten en TREKKEN ze een krop sla uit de grond. Deze DOEN ze ook in hun MAND. Ze kruipen nog een stukje verder en zien dan een struik met rode besjes. Ze PLUKKEN wat BESJES, PROEVEN er een paar en doen de rest in het mandje. Dan NEMEN ze hun MANDJE weer ONDER hun arm en LOPEN naar het KAMP.

In het KAMP gaan ze met zijn allen in een grote kring zitten. Ze LEGGEN alle vruchten, sla en het vlees in het MIDDEN van de kring. Dan beginnen ze lekker te ETEN.

EINDE
Alle leerlingen blijven in de kring zitten en als leerkracht ga je er tussenin zitten.

Afsluiting;
Bespreek met de leerlingen wat ze er van vonden en vraag of ze nu weten wat een jager en een verzamelaar is en laat ze dit vertellen. Zo kun je nagaan of ze het inderdaad door hebben en herhaling zorgt ervoor dat iets beter onthouden blijft.

Lesdoel(en);
- De leerlingen leren wat jagers en verzamelaars zijn.
- De leerlingen leren woorden uit te beelden, tijdens het dramaverhaal.
- De leerlingen zijn bezig met goed luisteren.

Les duur;
Inleiding vertellen over jagers en verzamelaars 5 minuten.
Kern Drama uitbeelding 10-15 minuten.
Afsluiting in de kring 5 tot 10 minuten

Benodigdheden;
Voldoende ruimte, zodat de leerlingen zich vrij kunnen bewegen.

© 2011 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode